- طبیعت و گردشگری

کپنهاک، شهر پیاده روها

شهر کپنهاگ ، پایتخت و بزرگترین شهر کشور دانمارک است. در این کشور می توانید اصلی ترین جاذبه های دیدنی این کشور را بیابید. این شهر مکان مناسبی برای گردش و دوچرخه سواری است. کپنهاگ شهری آرام و دلنشین است ، خانه های رنگارنگ کنار ساحل از جمله زیبایی های این شهر بحساب می آیند.

کپنهاگ، یکی از بزرگترین شهرهای پیاده دنیاست. اگرچه این شهر با شاخصه‌های میراث تاریخی ویژه‌اش همچون یک شبکه خیابانی قرون وسطایی باریک اعتبار یافته‌است اما به صورت مداوم در جهت بهبود کیفیت زندگی خیابانی خود در حال فعالیت بوده‌است.
در ۴۰ سالی که خیابان اصلی کپنهاگ -استروگت به یک محدودهٔ کاملاً پیاده تبدیل شده‌است، برنامه‌ریزان شهری گام‌های کوچک بی‌شماری در جهت تغییر شکل شهر از یک مکان اتومبیل‌مدار به یک محیط شهروندگرا برداشته‌اند. فضاهای پیاده‌مدار مرکزی این شهر در طی یک برنامه ۴۰ساله از ابتدای دهه ۱۹۶۰ تا اواخر قرن گذشته به بیش از ۶ برابر افزایش یافته‌اند. همین اقدامات سبب شد که کپنهاگ به‌عنوان یکی از موفق‌ترین شهرهای پیادهٔ جهان در ژوئن سال ۲۰۰۴ پذیرای پنجمین کنفرانس بین‌المللی Walk 21 با شعائر شهرهایی برای مردم باشد.

از گردشگاه‌های اصلی این شهر می‌توان از استروگت (Strøget) نام برد که یک مرکز خرید به‌صورت خیابان‌های پیاده‌رو بسیار طولانی است. طولانی‌ترین Shopping Street در دنیا؛ که رکورد طولانی‌ترین CatWalk یا نمایش مد دنیا هم در همین خیابان شکسته شد.
 
در شهر کپنهاگ منطقهٔ آزادی وجود دارد به نام کریستیانیا (به دانمارکی: Christiania) که درواقع یک منطقهٔ خودگردان هیپی‌ها است که در آنجا ساختمان‌های قدیمی و جدید با معماری متفاوت وجود دارد و ساکنین آن جا نوعی زندگی اجتماعی اشتراکی بر پایه عدالت اجتماعی و احترام به محیط زیست دارند. مصرف و فروش مواد مخدر سبک از جمله حشیش و ماری جوانا در آنجا آزاد است، گرچه برای مصرف و فروش مواد مخدر سنگین‌تر مانند کوکائین، اکستازی، هروئین و غیره منع قانونی وجود دارد. بسیاری از تحلیلگران وجود این منطقه را نشانهٔ وجود دموکراسی آزاد در دانمارک می‌دانند. عکس‌برداری در این منطقه ممنوع است.
 
این شهر با ۱٬۹۳۵٬۷۴۶ (شهر و حومه در سرشماری ۱ آوریل ۲۰۱۲) نفر جمعیت بزرگ‌ترین شهر دانمارک نیز هست. نام این شهر از نام دانمارکیِ Køb-en-havn به‌معنی «بندرِ بازرگانی» گرفته شده‌است.
 
باغ های تیوولی ( Tivoli Garden )
 
وقتی در میدان تاون هال قدم بزنید و از بلوار اندرسون بگذرین به جایی خواهید رسید که برخی معتقدند الهام بخش پارک تفریحی دیزنی بوده است. پارک تفریجی تیوولی و باغ های زیبای اطراف آن که در سال 1843 ساخته شده اند. در این پارک تفریحی می توانید 20 جاذبه دیگر بیابید ، همانند ترن هوایی ، سالن آینه ها ، تئاتر فضای باز و رستوران ها و کافه هایی با تم های متنوع. باغ گل و سالن کنسرتی که به سبک موریش ساخته شده است نیز از جاذبه های این پارک به شمار می روند. این پارک در سراسر جهان معروف است و در بسیاری از فیلم ها نیز دیده شده است. برخی معتقدند این پارک معروف ترین جاذبه شهر کپنهاگ است. در کریسمس ، تیوولی به یک سرزمین عجایب جادویی و رویایی تبدیل می شود.
 
کاخ کریستین برگ ( Christianborg Palace )
 
در جزیره کوچک Slotsholmen یک ساختمان دولتی دانمارکی قرار دارد که باید در صدر لیست بازدیدهای هر شخصی قرار بگیرد. کاخ کریستین برگ بیش از 800 سال قدمت دارد و امروزه پارلمان ، دفتر  نخست وزیر و دادگاه عالی در این ساختمان قرار دارند. بخشی از این کاخ همچنان توسط  خانواده های سلطنتی مورد استفاده قرار می گیرد و قسمت هایی از آن نیز برای بازدید عموم مردم باز است.
 
گالری ملی دانمارک ( The National Gallery of Denmark )
 
در گالری ملی دانمارک بزرگترین مجموعه آثار هنری دانمارکی از سال 1700 تا به امروز به نمایش گذاشته می شود. آثاری که در این گالری قرار می گیرند مربوط به دوره های مختلفی هستند و همین تنوع این گالری را بالا می برد. همچنین نورپردازی در طبقات بالای گالری محیطی دلنشین را برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده است. برای بازدید از این گالری بهتر است نقشه گالری را پیش از ورود به آن تهیه کنید تا بهتر و راحت تر بتوانید از گالری دیدن کنید.
 
کاخ رزنبرگ ( Rosenborg Palace )
 
کاخ رزنبرگ کمتر از ده دقیقه از برج دایره فاصله دارد ، این کاخ امروزه به محلی برای نمایش جواهرات فرهنگی دانمارک تبدیل شده است. تا سال 1720 خانواده های سلطنتی دانمارک در این کاخ زندگی می کردند و بیشتر از آن بعنوان اقامتگاه تابستانی استفاده می کردند. از سال 1838 این کاخ و هر آنچه داخل آن بود به موزه تبدیل شد. در طبقه اول آن می توان مجموعه ای از جواهرات و تاج های دانمارکی را دید.

دیدگاهتان را بنویسید