- انیمیشن

ده انیمه جلوتر از زمان خود

این انیمه‌های قدیمی، حتی با استانداردهای پیچیده امروزی نیز حس تازگی دارند و بدون هیچ شک و شبهه‌ای، نسبت به زمان خود پیشگام محسوب می‌شدند.

از زمانی که انیمه به عنوان یک مدیوم معرفی شد، همواره در آن پیشگام بودن به چشم می‌خورد. انیمه از زمان شروعش تا به کنون، بدون خستگی مرزها را با خلاقیت و پیشگام بودن گسترش می‌دهد. در حالی که بیشتر انیمه‌ها با حال و هوای آن روزها مطابقت داشتند، تعداد خاصی انیمه بودند که با پیشگام بودن خود توانستند تغییراتی را در تاریخ به وجود بیاورند.

به گزارش ویجیاتو به نقل از CBR، اگر به گذشته نگاهی بیاندازیم، سریال‌هایی بودند که در آن زمان درک نشدند. هواداران به وضوح شاهد این موضوع هستند که انیمه‌های برجسته‌ای در قدیم بودند که ترندهای مدرن را پیش بینی کردند، ژانرهایی جدید آفریدند و راه را برای تکنیک‌های فوق العاده‌ای هموار کردند.

این انیمه‌های قدیمی، حتی با استانداردهای پیچیده امروزی نیز حس تازگی دارند و بدون هیچ شک و شبهه‌ای، نسبت به زمان خود پیشگام محسوب می‌شدند.

Key the Metal Idol

بیشتر Neon Genesis Evangelion را به عنوان پیشروی انیمه‌هایی با تم‌های روان‌شناسی پیچیده در قالب ژانر مکا می‌شناسند. هرچند، Key the Metal Idol، الماسی پنهان از سال ۱۹۹۴، یک سال قبل از شاهکار معروف هیدآکی آنو عرضه شد.

تنیده شده با توییست‌های تاریک اما فراوان که معمولاً در انیمه‌های جدید دیده می‌شوند، Key the Metal Idol عواقب غیرمنتظره دختری روباتیک را دنبال می‌کند که می‌خواهد آدم شود. این OVA، محدودیت مالی یا تاریخ عرضه دقیقی نداشت و همین باعث شد که دست سازندگان اثر به قدری باز باشد تا اثرشان را به بهترین شکل ممکن بسازند و استایل انیمیشنی انقلابی را به همراه داستانی شوکه کننده و خاص تحویل دهند.

ده انیمه برتر که نسبت به زمان خود جلوتر بودند

Legend Of The Galactic Heroes

دهه هشتاد، دهه‌ای طلایی برای اپراهای فضایی بود، هرچند که این ژانر تا دهه نود، در میان هواداران ژانر علمی تخیلی طرفداری نداشت. Legend of the Galactic Heroes اولین اثری بود که مفاهیم جدی، عمیقاً سیاسی و متفاوتی را در ژانر معرفی کرد.

در سال ۱۹۸۸، Legend of the Galactic Heroes در دید عامه مردم نسبت به اپراهای فضایی انقلاب ایجاد کرد. این اثر، با اولویت قرار دادن نمایش مشکلات روانی و ایدئولوژیکی درگیری‌های فضایی به جای تمرکز به مبارزات مکا محور و اکشنی مدام و پشت سر هم انجام داد. در سال‌های آینده، این ایده‌ها در ذهن مخاطبان ژانر علمی تخیلی دوباره یادآوری خواهند شد.

ده انیمه برتر که نسبت به زمان خود جلوتر بودند

Ghost In The Shell

سایبرپانک، ژانری که به صورت پیوسته در طول این سال‌ها توانسته بین مردم محبوبیتش افزایش یابد. حال و هوا و ویژگی‌های کنونی این ژانر، به لطف تعدادی فرنچایز خاص انیمه‌ای در دهه نود شکل گرفته‌اند. Ghost in the Shell به عنوان مانگایی در سال ۱۹۸۹ کارش را شروع کرد و در سال ۱۹۹۵، فیلم آن عرضه شد.

برخلاف سن بالایش، Ghost in the Shell یکی از امروزی‌ترین انیمه‌ها است و از آن به صورت مدام، به خاطر تصویرسازی‌اش یک از دنیای آینده‌ی دیستوپیایی سایبرپانکش یاد می‌شود. المان‌هایی از این فرنچایز نمادین را می‌توان در The Matrix، Metal Gear Solid و Cyberpunk ۲۰۷۷ پیدا کرد.

ده انیمه برتر که نسبت به زمان خود جلوتر بودند

Azumanga Daioh

اوج گرفتن ساب ژانر «دختران بانمک در حال انجام دادن کارهای بامزه» در اواخر دهه ۲۰۰۰ به لطف سریال‌هایی مانند K-ON! و Hidamari Sketch شروع شد. علی رغم محبوبیت مدوام زیر ژانر ذکر شده، هیچکس تصورش را نمی‌کرد که این فرمول در سال ۲۰۰۲، هنگامی که Azumanga Daioh پخش شد جواب بدهد.

Azumanga Daioh معمولاً به عنوان اولین اثر برجسته در زیر ژانر مربوطه برشی از زندگی محسوب می‌شود و داستان بدشانسی‌های کمیکال گروهی از دبیرستانی‌های بامزه را دنبال می‌کند. همزمان با این موضوع، سریال به عنوان پیشگام دهه خود محسوب می‌شود که بیشتر از آثار کنونی، حس زندگی و اورجینال بودن در آن جریان دارد.

ده انیمه برتر که نسبت به زمان خود جلوتر بودند

Revolutionary Girl Utena

Revolutionary Girl Utena، تعریفی از زیرژانری از ژانر مجیکال گرل در اواخر دهه نود بود. حتی امروزه، بعد از آنکه هواداران عاشق سریال‌های مشابهی مانند Madoka Magica و Wonder Egg Priority می‌شوند، به سوی این سریال برمی‌گردند تا بهترین تجربه ممکن را از فرمول مجیکال گرل داشته باشند.

داستان Utena با موضوعاتی از جمله نمادگرایی روانشناختی متفاوت، تم‌های بالغانه به همراه داستان‌های جن و پری و سیال بودن جنسیت قبل از آنکه به موضوعی مین استریم تبدیل شود، سر و کله می‌زند. تاثیرگذاری این سریال محصول سال ۱۹۹۷ بر روی ژانر شوجو، دلیلی است که امروزه مخاطبان به آن توجه زیادی دارند.

 

Stop! Hibari-kun!

اگر به لطف شخصیت اصلی‌اش نبود، انیمه رمانتیک محصول سال ۱۹۸۳، Stop! Hibari-kun! هیچگونه تفاوتی با دیگر انیمه‌های ژانر خودش نداشت. هیباری هنگام تولدش، به عنوان جنس مذکر شناخته شد اما او خودش را به عنوان یک دختر هویت‌یابی کرده و بدین ترتیب، به عنوان اولین شخصیت قهرمان ترنس در انیمه محسوب می‌شود.

همچنین به لطف این موضوع، اثری برجسته در زمان خود محسوب می‌شود. در همین حال، خانواده آنتاگونیست هیباری به هویت جنسیتی او اهمیتی نمی‌دهند، البته که این موضوع دست مایه شوخی‌های انیمه می‌شود. راوی و قهرمانان داستان، هیباری را به عنوان یک زن ترنس خطاب می‌کنند و به هویت جنسیتی او احترام کامل را می‌گذارند.
مطلب پیشنهادی: بهترین فیلم‌های کماندویی که آدرنالین خونتان را بالا می‌برد! نگاهی به رنجرهای مخوف دنیای سینما بهترین فیلم‌های کماندویی که آدرنالین خونتان را بالا می‌برد!

 

Now And Then, Here And There

علی رغم آنکه ژانر ایسکای در دهه اخیر محبوب شده، این ژانر از اوایل دهه هشتاد در صحنه حضور داشته است. ترند امروزی برای داستان‌های ایسکای تاریک و واقع گرایانه نیز چیز تازه‌ای نیست و Now And Then, Here And There رشد آن را در سال ۱۹۹۹ پیش بینی کرد.

اگر این داستان درباره یک پسر معمولی که ناگهان وارد دنیایی افسرده و خراب شده به خاطر جنگ، شکنجه و گرسنگی می‌شود، امروزه پخش می‌شد، شاید هیچوقت به اثری معروف تبدیل نمی‌شد. متاسفانه، Now And Then, Here And There از زمان خودش بسیار جلوتر بود و هم اکنون به یه عنوان یک کالت کلاسیک خاص شناخته می‌شود.

 

Tomorrow’s Joe

این روزها، انیمه‌های ورزشی جاه طلبانه که بر روی روح و روان و رشد شخصیتی شخصیت‌ها تمرکز می‌کنند، چیزی معمولی و قابل پیش بینی تلقی می‌شوند. با این وجود، وقتی که انیمه بوکسینگ Tomorrow’s Joe در دهه هفتاد پخش شد، تلاش آن برای نوشتن شخصیت‌ها و خط‌های داستانی به وسیله اکشنش، یک چیز کاملاً انقلابی بود.

جو یابوکی، به نمونه اولیه‌ای از پروتاگونیست‌های تو سری خور تبدیل و الهام بخش خالقان بیشماری حتی خارج از ژانر ورزشی شد. سن بالای انیمه، تا حدی مخاطبان را برای دادن شانسی به Tomorrow’s Joe، علی رغم میراثی که به جا گذاشته، بی‌رغبت کرده است. به هر حال، سریال حتی در مقایسه با بسیاری آثار امروزی در این ژانر، ارزش بیشتری دارد.

ده انیمه برتر که نسبت به زمان خود جلوتر بودند

Perfect Blue

عموماً ساتوشی کن را به عنوان کارگردان انیمه انقلابی می‌شناسند و بیشتر کارهای او نسبت به زمان خود می‌توانند پیشگام در نظر گرفته شوند. هرچند، فیلم محصول سال ۱۹۹۷ او، Perfect Blue، به خاطر تم‌های خلاقانه‌اش که بر روی از دست دادن هویت، فرهنگ سمی سلبریتی‌ها و سر و کله زدن با جدا کردن رویا از واقعیت تمرکز دارد، اثری برجسته محسوب می‌شود.

هیچوقت به اندازه امروزه، این تاپیک‌ها به هم مرتبط نبوده‌اند. حتی دهه‌ها بعد از اکران آن، این تریلر روانشناختی این حس و حال را دارد که با روشی پیامبر گونه درباره حساسیت‌های امروزی صحبت می‌کند.

ده انیمه برتر که نسبت به زمان خود جلوتر بودند

Serial Experiments Lain

بسیاری هنوز نمی‌توانند باور کنند که Serial Experiments Lain در سال ۱۹۹۷ پخش شده است. این اتفاق به این خاطر است که سریال توانسته با دقتی بسیار بالا، تاثیرات شبکه‌های اجتماعی را بر روی اشخاص بررسی می‌کند. سقوط گیج کننده و سورئال لین به دنیای مجازی وایرد (The Wired) و به دنبال آن غرق شدن در توهمات، سال‌ها قبل از آنکه اینترنت به صورت گسترده‌ای استفاده شود، رخ داد.

با این وجود، حفره بزرگ بین هویت آنلاین قهرمان داستان و زندگی واقعی‌اش، چیزی است که تنها نسل امروزی می‌تواند به طوری کامل و حقیقی با آن ارتباط برقرار کند. کنایه‌ها و نشانه‌های Serial Experiments Lain در طول زمان، بیشتر از قبل قابل درک شده‌اند.

ده انیمه برتر که نسبت به زمان خود جلوتر بودند

از عوارض ساختن اثری جلوتر از زمان خود، باعث می‌شود که بسیاری از انیمه‌های ساخته شده دیده نشوند و حتی مخاطبان به آن‌ها نفرت بورزند. الماس‌های پنهانی در این مدیوم وجود دارند که برای پیدا کردنشان، باید شیرجه عمیقی به این دنیای پر از خلاقیت و شگفتی بزنید. حال، شما به ما بگویید: چه انیمه‌های قدیمی به نظر شما از زمان خود جلوتر بودند؟ ویژگی‌هایشان چه بود؟ آیا امروزه، شانسی برای معروف شدن و پیدا کردن هواداران خاص خود دارند؟

فرارو

دیدگاهتان را بنویسید