- انیمیشن

از نظر مفهومی با صنعت انیمیشن‌سازی دنیا فاصله داریم/در زمینه قصه‌گویی دچار مشکل هستیم

 

کارگردان انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» گفت: برگ برنده ما انیمیشن‌های کوتاه جشنواره‌ای است و در این ژانر چیزی از بهترین آثار جهانی کم نداریم.

، بهرام عظیمی درباره انیمیشن کوتاه سیم ششم که این روزها در سینماهای هنر و تجربه اکران شده، به خبرنگار سینمایی ایرنا گفت: یک اتفاق عجیب باعث شد که ما سیم ششم را ساختیم. من به دلیل علاقه به ماشین به دنبال این بودم که اولین کشته شده تصادف رانندگی در ایران چه کسی است؟ بعد از تحقیقات متوجه شدم که این فرد درویش خان است. خیلی از کسانی که سیم ششم را می‌بینند فکر می‌کنند کارگردان عشق موسیقی سنتی است. درویش خان مخترع سیم ششم، تار و اختراعات دیگری هم داشته است.

کارگردان انیمیشن تهران ۱۵۰۰ ادامه داد: ساخت انیمیشن سیم ششم نزدیک به دو سال طول کشید. تیم تولید هم چندان تیم بزرگی نبود. در اصل ما ۵ نفر بودیم که این کار را ساختیم اما اگر به تیتراژ توجه کنید هر یک از ما مقدار زیادی کار انجام داده‌ایم. اتفاق عجییب و ناراحت کننده این است که محمد ابوالحسنی، تهیه‌کننده و یاشار جعفرخان‌پور که نورپردازی، فضاسازی و رندر این اثر با او بود، دیگر در قید حیات نیستند.

این فعال حوزه انیمیشن درباره ویژگی‌های انیمیشن سیم ششم گفت: سیم ششم یک انیمیشن هنری نیست. بسیاری از کسانی که این انیمیشن را می‌بینند در پایان آن با یک نفر آشنا می‌شوند که آدم بسیار بزرگی بوده است. ۹۹ درصد از کسانی که در چند سال اخیر این فیلم را دیده‌اند اصلا چنین کسی را نمی‌شناختند. ممکن است آنها درویش خان را بشناسند اما نمی‌دانستند چه اتفاقاتی در زندگی او رخ داده است.

آشنا شدن مخاطب با یک چهره ناشناخته، ویژگی سیم ششم است

این کارگردان تصریح کرد: سیم ششم فیلمی است که دیدن آن ضرر ندارد. فیلم به دنبال خودنمایی هنری نیست اما عامه فهم است. به نظر من چون مردم در این اثر با یک چهره ناشناخته آشنا می‌شوند می‌تواند فیلم مهمی باشد. این انیمیشن فیلم بزرگی نیست اما به دلیل اینکه بر پایه موسیقی ساخته شده می‌تواند جذاب باشد. احتمالا سیم ششم برای بزرگ‌ترها خیلی می‌تواند جذاب‌تر از کودکان یا نوجوانان باشد.

عظیمی درباره اکران مجموعه رویاهای رنگی در «هنر و تجربه» و تاثیر آن بر نمایش آثار انیمیشن گفت: حضور مردم در سینما برای تماشای انیمیشن خیلی اتفاق خوبی است ولی در حد یک اتفاق باقی خواهد ماند. خیلی طول می‌کشد تا مردم به تماشای این سبک عادت کنند.

وی ادامه داد: ما نباید توقع داشته باشیم یک باکس انیمیشن با ۱۰ فیلم در سبک‌های مختلف برای عموم مردم جذاب باشد. این اتفاق برای اهالی هنر و دانشجویانی که در رشته‌های هنری تحصیل می‌کنند می‌تواند جذاب باشد. دانشجویان با دیدن این انیمیشن‌ها می‌توانند به فکر یک شغل جدید یا کار تازه بیفتند.

کارگردان انیمشین های آقای ایمنی افزود: این اتفاق برای بچه‌هایی که در هنرستان تحصیل می‌کنند هم اتفاق خوبی است. این مجموعه انیمیشن‌ها آدم را به تفکر وا می‌دارد و ذهنیت خلاق سازندگان را به شما نشان می‌دهد. این انیمیشن‌ها دیالوگ و یک قصه خطی ندارد که مخاطب دنبال کند اما شاید بتوان عده‌ای را عادت داد که این نوع فیلم‌ها را هم تماشا کنند.

کارگردان انیمیشن بابا گفت: این بسته انیمیشن ۱۰تایی که انتخاب شده، مجموعه خاص و دیدنی است و سبک‌های مختلفی دارد. آثار دوستان بسیار سطح بالاست و تکنیک‌ها، سوژه‌ها و موسیقی دیوانه‌کننده است. این انیمیشن‌ها در سطح جهان جوایز زیادی کسب کرده‌اند و مایه افتخار هستند.

ضعف در قصه‌گویی در انیمیشن‌های ایرانی وجود دارد

بهرام عظیمی درباره وضعیت انیمیشن ایران در مقیاس‌های جهانی گفت: ما باید ابتدا تعریف کنیم که می‌خواهیم انیمیشن ایران به چه جایگاهی در جهان برسد. زمانی که از انیمیشن سینمایی صحبت می‌کنید باید بدانید ما به این زودی‌ها نمی‌توانیم به گرد پای کشورهایی مثل آمریکا یا ژاپن برسیم. هم‌چنان که سینمای اکشن در ایران نسبت سینمای روز دنیا ضعف دارد، انیمیشن سینمایی ما هم چنین جایگاهی دارد.

او تاکید کرد: البته انیمیشن در ایران نسبت به یک سری از کشورها خیلی پیشرفت داشته‌ اما از نظر مفهومی با صنعت انیمیشن‌سازی دنیا فاصله داریم. آنها فوت کوزه‌گری ساخت انیمیشن سینمایی را بلد هستند در حالی که ما در زمینه قصه‌گویی دچار مشکل هستیم.

بهرام عظیمی در پایان با اشاره به پیشرفت‌های انیمیشن‌سازان ایرانی گفت: انیمیشن‌سازان ایرانی در سال‌های اخیر خیلی پیشرفت کرده‌اند. اینکه در ایران انیمیشن‌هایی می‌سازیم که مردم می‌بینند و فروش‌های میلیاردی دارد به معنی موفقیت است. ولی اینکه بخواهیم به بازار جهانی برسیم، بیشتر حرف می‌زنیم تا عمل کنیم. برگ برنده ما انیمیشن‌های کوتاه جشنواره‌ای است. در این ژانر ما از سازندگان انیمیشن‌های کوتاه در دنیا چیزی کم نداریم.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری رؤیاهای رنگی از روز شنبه ۶ آبان هرروز در سینماهای منتخب گروه سینمایی «هنر و تجربه» در تهران و روزهای چهارشنبه هر هفته در سینماهای شهرستان‌ها به نمایش در آمده است.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری شامل فیلم‌های کوتاه سیم ششم به کارگردانی بهرام عظیمی، سوزن‌بان به کارگردانی مهدی خرمیان، پسر دریا به کارگردانی عباس جلالی یکتا، گذشته به کارگردانی حمید محمدی، ملکوت به کارگردانی فرنوش عابدی، کلاغ به کارگردانی اهورا شهبازی، بالانس به کارگردانی برزان رستمی، شهر خاموش به کارگردانی امیر مهران، دیوار چهارم به کارگردانی محبوبه کلایی و اکتسابات انتسابی به کارگردانی سمانه شجاعی است.

آثاری که در این مجموعه به نمایش درمی‌آیند در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایز معتبری را کسب کرده‌اند.

سینما پرس